4:a i Rio

 

image

Jag är på väg hem från Rio, vilken stad! Både högt och lågt såväl bildligt som bokstavligt. Så vackert men långt ifrån välbevarat. Det var väldigt kul att tävla igen och jag känner att jag redan har hoppat upp ett steg sen VM. Min semifinal här var riktigt bra och väl i finalen blev jag 4:a inte alls långt ifrån medaljerna. Såväl teknik som lopplan funkade kanon.

image

image

Sjön som kanottävlingarna går på är vackert belägen centralt mellan bergsknallar, stranden och favelerna men vattnet är förorenat och det som påverkar mest under tävling är allt sjögräs som växer så fort att arrangörerna inte hinner med att ta bort det. Det sistnämnda ska förhoppningsvis vara åtgärdat till nästa år men föroreningarna är det nog värre med tyvärr.

image

image

Det är lite så med Rio över lag. Att det ser väldigt bra ut först men så ser en något från en annan vinkel så finns det en del misär. Men invånarna bjuder på sig själva och stämningen är glad åtminstone från oss turister sett och vi har dessutom kul tillsammans

image

Den här resan har vi haft tid och möjlighet att njuta lite mer av omgivningarna är vanligt och det har vi definitivt gjort. Så förutom att tävlat så har kikat på den blivande OS-byn, betraktat stan från den berömda Sockertoppen, sett den världsberömda Jesus-statyn på nära håll, badat och vandrat längs Copacabana och Ipanema beach, tittat på beach-volley world tour, fascinerats av favelerna, pratat med lokalbefolkningen på en bar inne i down town och på gymet, köpt turistgrejer av barn som måste hjälpa till med försörjningen och njutit av färsk frukt som mognat på plats. Och nu när det är dags att kliva på planet ska det bli väldigt skönt att komma hem, men med mig tar jag en stark längtan att återvända nästa sommar och att då vara ännu starkare och snabbare. Det är kanon att nu ta med mig ännu starkare målbilder som både smakar, luktar och känns till vinterhalvårets hårdkörning.

image

Kommentera

