Höstträning med rätt blodsockernivå

 

image

Jag fick en förfrågan via hemsidan om jag fortfarande är på semester. Det fick mig att ta tag i uppdatering här  för att berätta hur det står till: Jag hade en väldigt skön semester; helledig från träningen i två veckor varav en vecka tillbringades på varmare ort med familjen, riktigt gott.

Men sen tre veckor tillbaka är det höstträning som gäller. För mig betyder det grundträning och jag gillar det. Dels för att jag älskar hösten, speciellt den här hösten; vädret har varit riktigt bra, och dels för att det innebär en nystart med, kul, skräddarsydd och varierad träning. Tid för att jobba med just det jag behöver jobba med. Tid att verkligen fokusera på varje paddeltag utan en tävling runt hörnet. Tid för att lägga grunden inför nästa år både på land och i kanoten. Så det blir paddling och styrketräning och löpning och simning i en härlig blandning.

Dessutom är det här tiden som det går att slipa på vissa detaljer, öka rörligheten här och styrkan där och att jobba hårt på att ändra vissa invanda beteenden; allt för att skapa förutsättningar för att kunna prestera så bra som möjligt på det europeiska OS-kvalet i maj nästa år och sen på OS i Rio. Då och hela vägen fram gäller det inte bara att träna hårt utan även smart och att återhämta mig smart också. Genom en liten nål i magen och tillhörande mätare har jag registrerat mina blodsockernivåer under en tuff träningsvecka och med hjälp av SOK:s dietist Linda Bakkman utvärderat och fått tips på relevanta förbättringar.

Läs mer om blodsockertestet och vad det gav mig här: http://sok.se/arkiv-for-artiklar/2015-11-02-vardefull-ogonoppnare.html och ännu mer om blodsockertestningnen här: http://sok.se/arkiv-for-artiklar/2015-10-26-pedagogiska-matningar-for-battre-prestationer.html

Kommentera

