I Florida

22827776777_98a43ff7a1_kHelt plötsligt blev det väldigt kallt i Sverige och inte så lämpligt för paddling längre. Så jag tog flyget till en annan kontinent och är nu i Florida på tre veckors läger tillsammans med mina svenska landslagskollegor och en hel del internationella konkurrenter. Det svenska laget har redan varit på plats i några veckor och danska laget har varit här et tag men på samma plan som mig över Atlanten var hela tyska damtruppen, ett gäng norska grabbar och mina två favorit-slovakiskor Martina och Ivana. Alla var vi helt ovetandes om varandra men på väg med samma plan mot samma mål såväl geografiskt som bokstavligt. Och väl på plats här så märks det att ett OS-år närmar sig, kanotisterna här är lite mer laddade eller mycket mer spända eller ovanligt förväntansfulla eller destruktivt mer otåliga om jag jämför med min upplevelse från andra år.

Jag fokuserar på mig själv och vad jag behöver göra utan att bli stressad av att en del redan har farten uppe och att andra paddlar fler mil på en vecka än vad jag gör på två. Men det är inte lätt när en är tävlignsmäniska… Det gäller att hålla huvudet både rakt, högt och framför allt kallt och att hålla i glädjen. Och det är här jag använder min rutin. Det spritter i min kropp nu. Jag har kommit hit med en lugn träningsvecka i ryggen och jag vill paddla lika fort som dom som acklimatiserat sig ett tag så jag har både energi och vilja; en fantastisk men också farlig kombination som om den blandas med otålighet kan bli lite väl bra, i alla fall för mig, vi är ju alla olika och tål olika mycket träning. För mig handlar det inte längre om att alltid vara på tårna eller att göra lite mer, nu måste jag vara smart och det är ju där min rutin kommer in.

Just rutin pratade jag om idag med DN-reportern Sven Gustavsson som egentligen skriver om hockey från Tampa som ligger på andra sidan Florida, vi är vid Atlantkusten, men var här och gjorde ett litet reportage. Till reportaget tog Evelina Menning fantastiska bilder som visar glädjen och energin jag känner, ni ser väl? Och ser ni det goa vädret som vi har här? En och annan regnskur har det varit sen jag kom men det är riktigt varmt och gott och upplagt för väldigt bra träning. Smart träning.
22595118373_654eca56b1_k22593695864_ff4b4813c7_k

Kommentera

