En liten mjukstart…

Tidig morgon i Sevilla; Åsa tillsammans med Thomas och Juan från Bosön förbereder inför en lång testdag.

Tidig morgon i Sevilla; Åsa tillsammans med Thomas och Juan från Bosön förbereder inför en lång testdag.

Mitt junioruppdrag som förbundskapten är ett mycket säsongsberoende jobb. Jag har redan planerat och strukturerat en hel del, skrivit verksamhetsberättelse och kontaktat mina adepter, men så mycket hands on har det inte varit i den rollen än. Men med mycket kort varsel så fick jag frågan om jag kunde tänka mig att hoppa in och vara assisterande coach för seniorlandslaget i två veckor på deras läger i Spanien. En av tränarna hade skadat sig och kunde inte flyga ner och ja, jag sa ja. Så det blev två intensiva veckor i Sevilla. Mycket lärorik för mig och jag tror att jag hade saker att dela med mig av till dom aktiva också.

 

Vilken skillnad det är att vara tränare istället för aktiv. Jag minns det som igår när jag var på läger på samma ställe som aktiv för drygt 10 år sedan men utsikterna och insikterna är helt annorlunda från coachbåten jämfört med kanoten och mycket vatten har runnit under broarna, inte bara i Sevilla utan även hos mig, speciellt dom sista åren och jag såg allt med lite andra ögon trots att lukterna i gymet och smakerna av maten var samma som då. Och trött blev jag, fast på ett helt annat sätt. Som ledare är man ju på G hela dagen. Dom aktiva tränade i lite olika grupper och ibland på olika tider så då blev det dubbla pass i coachbåten och vissa dagar var testdagar med ett utspritt schema. Och mellan passen händer det alltid saker som behöver tas ställning till och grejas med och dom aktiva har frågor och funderingar enda fram på småtimmarna.

 

Men det var väldigt kul och givande på så många plan. Jag fick ju förmånen att jobba tillsammans med Åsa Eklund min forna tränare som numera är en av förbundstränarna till seniortruppen. Hatten av för henne, vilket jobb hon gör och vilket öga hon har för teknik, inspirerande. Det jag kunde komplettera med var mitt färska minne av hur det var när jag var aktiv. Att man som aktiv ogillar allt krångel och allt som kräver något extra utöver träningen, att dom aktiva helt enkelt inte vill snacka skadeförebyggande åtgärder på sin lediga eftermiddag. Även jag har en god känsla för teknik och jag tror jag kan känna av hur jag ska ta olika sorters människor även när dom är slitna och frustrerade. Att handskas med missnöjda elitidrottare är inte lätt, men när dom är nöjda så är energin outsinlig och det var ett härligt gäng att ha att göra med och ja, jag vill fortsätta coacha.

Kommentera

